lördag/rockefeller center

fredag/on top of the world

torsdag/soho, new york

onsdag/fifth avenue

tisdag/vad som händer just nu

Jag hade siktet inställt på att ta mig tillbaka till Kalmar, att jobba som kommunikatör och eventuellt plugga lite till. Jag ville inte under några som helst omständigheter bo kvar hemma. Men istället blev fick jag två nya bästisar (utöver de jag redan har förstås) på jobbet, vilket ledde till en hel massa äventyr med dem på hemmaplan som på bortaplan, jag blev erbjuden visstidsanställning när vi kom hem från New York som jag tackade ja till och som kort därefter förlängdes till ett helt år, jag föreslog vissa förbättringar inom området kommunikation och fick därmed personligen ta mig uppdraget att bland annat tillverka en personalhandbok från början till slut, och nu letar jag, och alla mina nära, en lägenhet åt mig i Värnamo där jag planerar att slå mig till ro. Åtminstone för en stund. Livet tar märkliga vändningar ibland. På torsdag drar dessutom hela företaget till Stockholm där huvudkontoret ligger. Där ska vi spendera en långhelg bestående av konferens, julbord, 80-årsfest, shopping och hotellfrukost samtliga dagar.

söndag/brooklyn bridge

lördag/det fanns en kärklek men den har brunnit ut, du fick för stor del av mitt liv, jag kunde inte andas tillslut

måndag/big apple helicopter tours

söndag/frukost på svenska fika

Dag tre i New York hade vi bokat in oss på en helikoptertur över Manhattan. Vi var livrädda för att missa vår tid så vi steg upp i gryningen och begav oss iväg mot tunnelbanan innan vi ens fått i oss frukost. Något som är väldigt riskabelt att göra när samtliga tre brudar i sällskapet blir oerhört griniga, och rent av mordiska, om de inte får i sig näring i form av mat och sötsaker. Vi tog oss i alla fall ner till hamnen relativt smärtfritt då vi, trots den krångliga tunnelbanan (inte alls lika smidigt som i London, vilket vi först trott), fick massor fick både vägbeskrivning och vägledning av flera snälla människor. När jag åkte till New York var det i tron om att jag skulle bli rånad, men redan första dagen fick jag äta upp det då majoriteten av alla människor är sjukt trevliga och hjälpsamma. Hur som helst, vi anlände till hamnen i god tid innan vi skulle flyga helikopter och bestämde oss då för att äta frukost på det svenska caféet FIKA som otippat nog låg nära piren vi skulle flyga ifrån.

lördag/when i'm with yoy i am standing with an army

fredag/woodbury outlet

Efter en timmes skakig resa med buss anlände vi till Woodbury Outlet. Trots att själva bussresan var sådär så var det häftigt att få se lite mer av USA, om än genom ett bussfönster. Detta gav i sin tur försmak och jag är nu mer sugen än någonsin på att resa i detta land. Hur som helst, Woodbury Outlet bestod av en by omringad av en mur. I byn fanns det massor av små hus där en märkesbutik huserade i varje seperat byggnad. Priserna varierande och allt var inte fantastiskt billigt, men själva stället var fantasiskt i sig.

torsdag/times square

Efter vi slukat våra pannkakor traskade vi vidare mot Times Square varifrån vi skulle ta en buss till Woodbury Outlet som låg cirka en timmes bussfärd utanför New York. Vi hade tidigare frågat om vägen i receptionen där de tyckte att vi skulle ta tunnelbanan till busshållplatsen för att slippa gå den långa vägen. Vi tog inte deras råd utan valde istället att gå då vi samtidigt ville utforska staden. Detta visade sig vara ett bra val då vi bara bodde ett par kvarter från Times Square. Ett par dagar av ständiga promenader senare var jag dock inte alls lika sugen på att gå sträckan mellan centrum och vårt hotell. Mina fötter värkte så in i norden! Jag var medveten om att vi skulle gå mycket och var även inställd på att jag förmodligen skulle få ont i fötterna, men jag kunde inte för allt i världen föreställa mig den smärta och de blåsor som bildades på mina fossingar.

onsdag/frukost på The Finer Diner

Efter att ha dygnat och sedan vaknat upp något jetlaggade redan klockan fem på morgonen första dagen så begav vi oss ut på New Yorks gator i jakt på frukost. Resans bästa frukost fann vi kort därpå på The Finer Diner, ett klassiskt amerikansk café med de bästa amerikanska pannkakorna. Dock blev det enbart ett besök då dessa pannkakor kostade oss 30 dollar var.

tisdag/new york genom mobilen

Det var Fanny som hade selfiepinnen i högsta hugg när vi var i New York, jag var flitigare med systemkameran, vilket det kommer bilder ifrån så fort tid finnes!