MONDAY 04.06.18

Ännu en somrig vecka, och därmed ännu en fantastisk helg, har kommit till ända. Jag har haft det lugnt på jobbet nu under tid så jag har passat på att jobba hemifrån och ta långa luncher i solen. Helt perfekt! Nu verkar det dock bli ändring på det och ett par riktigt intensiva veckor väntar fram tills semestern. Och det beror också på att jag kommer vara datorlös under min semester och allt måste vara förberett in i minsta detalj under den tiden jag kommer vara frånvarande. Plus att det drar igång en del sommarkampanjer som ska skapas upp och marknadsföras. Både roligt och lite läskigt ifall något skulle gå snett när jag är borta.

Helgen spenderades till viss del hemma i Värnamo, till viss del i Kalmar. I fredags fick jag för mig att baka kanel – och vaniljbullar (hittade ett spännande recept på vaniljbullar MED vaniljkräm som jag kände jag var tvungen att prova). Inte för att jag äter så fasligt mycket sånt nuförtiden då jag och A försöker hålla oss ifrån godsaker på veckorna, men det är så himla trevligt att ha hembakta bullar i frysen och ta fram när man får fikabesök eller att ta med på sommarens utflykter. Och det var just vad jag gjorde. På lördagen hade jag och A (mest jag) nämligen planerat en liten roadtrip, och första stoppet var Teleborgs slott i Växjö där vi åt vår medhavda frukost som bland annat bestod av mina hembakta bullar, promenerade runt slottet och fotade en del. Efter det åkte vi vidare till Kalmar, även känd som min forna studentstad, där vi strosade på stan och åt lunch på Grilleriet. Hade egentligen tänkt att vi skulle äta på Krögers som var favorithaket på sommaren när jag pluggade, men när jag fick nys om att det öppnat en ny hamburgerrestaurang kände jag att vi var tvungna att gå dit istället. För vem är jag att tacka nej till en god hamburgare? När vi var mätta körde vi över bron till Öland och mot Byrums raukar. Det är sjukt att jag pluggat i Kalmar i tre år och besöker dessa raukar först nu, tre år efter jag flyttat därifrån. Vi stannade dock inte så länge så 30 varma grader och stekande sol fick oss att längta tillbaka till AC:n i bilen. Väl tillbaka i Kalmar igen köpte vi med oss thaimat som vi åt i slottsparken som omger Kalmar slott. Ursprungstanken var egentligen att vi även skulle sova över på hotell, men efter att vi tidigare i veckan bokat hotell för fyra veckor under semestern så beslutade oss för att åka hem istället, vilket var skönt det också för det är inte mycket som slår en natt i sin egen sköna säng. På hemvägen stannade vi till i svärfars stuga där vi åt ytterligare lite. Jäklar vilken mysig dag vi hade och vi båda var supernöjda! Söndagen tänkte jag börja med min sedvanliga morgonpromenad, men efter att ha svettats hela natten och sedan såg att temperaturen visade 23 grader när jag vaknade så började värmen kännas olidlig. Istället åt vi frukost i soffan innan vi åkte stranden och lapade sol i ett par timmar. Det var 30 svettiga grader ute så det blev flera dopp både för fiskrädda jag och min badkruka till sambo. Efter stranden blev vi hembjudna på tacos hos Mattias och Tina. Det som sedan återstod av helgen, vilket var typ en kvart, ägnades åt de sedvanliga matlådeförberedelserna. Tack och hej för den här helgen, jag hoppas den kommande blir minst lika bra.